Intuitiivne söömine võib esma­pilgul tunduda kui peene nime taha peidetud tavaline, ilma piiranguteta söömisviis: söön, mida tahan ja millal tahan. Tegelikult hõlmab programm üht olulist reeglit – keha kuulamist ja tunnetamist. Süüa võib küll kõike, kuid ainult siis, kui kõht on tühi, ning lõpetada tuleb hetkel, mil see saab täis.

Lihtsa kontseptsiooniga dieeti seostavad mitmed uuringud stabiilse kaalu ning korras vaimse tervisega, kuna pendeldamine “olen dieedil, pole dieedil” jääb ära. Samuti väidavad dietoloogid, et intuitiivne toitumine võib aidata taastada tervislikku suhet oma keha ja toiduga.

“Intuitiivne toitumine on elustiil. Vastu­pidi dieetidele, kus rõhk on sellel, mida võib ja mida ei või süüa, on see igasugustest reeglitest ja piirangutest prii,” tutvustab Elisa. “Sa võid endale lubada kuumal suvepäeval ühe jäätise või sünnipäevalauas tüki kooki, kuna keelavaid reegleid pole. See omakorda kõrvaldab süümepiinad.”

Toit – sõber või vaenlane?

Elisa on katsetanud kaalu langetamiseks mitmesuguseid dieete alates 15. eluaastast. “Olin siis veendumusel, et pean oma kaalu jälgima, sest muidu väljub see kontrolli alt,” tunnistab ta, “kuid ma ei arvestanud, et teismelise keha kasvab ja areneb ning muutused on loomulikud.” Sellest said alguse tema esimesed ülesöömishood.

Umbes kümme aastat tagasi lõi noorel naisel välja tõsine akne, mis häiris teda nii, et hakkas segama igapäevaelu. Elisa proovis toetada oma tervist seestpoolt ning suurendas tervisliku toidu osa menüüs, ent sattus reeglite ja piirangute nõiaringi. “Mulle tundus, et ma ei või enam midagi süüa, ilma et sellest ei tekiks probleeme või süümepiinu,” ütleb ta.

Edasi lugemiseks telli ajakiri Tervis Pluss